perfektion eller äkta

Jag hittade in på en blogg  där en tjej berättade att hon skulle sluta blogga. Anledningen? Press inom bloggandet. Hon kände att hon inte räckte till som bloggare, att hon inte tog lika snygga bilder som alla andra, att hon inte hade de senaste kläderna, att hennes självförtroende sjönk enormt när hon kollade andras bloggar för att det personerna var så mycket snyggare!

Jag är säker att denna tjejen inte är ensam i i bloggvärlden att känna så. Det är inte lätt att ligga på topp i bloggandet. Men behöver det verkligen vara hela syftet till bloggandet? Att "visa upp sitt perfekta jag"? Det är såå lätt att fejka på bloggarna. Bilderna man ser på andras bloggar behöver knappt vara sanna för att de redigeras så mycket, texterna man skriver är oftast bara ytlighetssnack eller skvaller för att få mer läsare. Är detta då perfektion?

Ska det vara såhär? Är det meningen att man genom sin blogg ska må dåligt? är det rätt att bli jämförd med andra hela tiden?

INTE ska syftet till bloggandet vara bekräftelse!!! Din blogg duger som den är! Inte ska man skippa att betala sina räkningar för att kunna köpa de senaste kläderna för att kunna visa upp.

Jag tror att man som bloggare måste ställa sig frågan, vad är syftet till mitt bloggande? Gör jag detta för andras bekräftelse, eller är det något jag verkligen vill göra?

Min blogg är låångt ifrån "nånting", men so what? Jag är inte ute efter att bli störst. Jag trivs bra med mina suddiga bilder och mina lulliga texter. För mig är det viktigt att få vara mig. Att kunna visa vem jag är, vad jag står för och vad jag glädjs av i livet. De personer som vill läsa min blogg är välkomna att göra det. För detta är jag, jag bakom bloggen. Det är inte perfektion, det är jag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

bra skrivet jonna och verkligen sant! <3

2010-11-20 @ 16:40:54
URL: http://johannnajohansson.blogg.se/
Postat av: Stajne

Du är enormt bra hjärtat! :) kul att du bloggar lit mer nu, hehe ;)

2010-11-20 @ 16:52:00
Postat av: Laila

Du är grym Jonna! du skriver så bra :)

2010-11-20 @ 20:37:51
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Sannie

Nyligen hemkommen från mitt volontärarbete i Afrika, då jag tog hand om lejon! En massa uppdateringar när jag bla vandrar med lejonen, rider på elefanter och andra galenskaper så som..

2010-11-21 @ 09:57:39
URL: http://sannie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0